Guy de Maupassantin
novelli Horla (1887) kuvastaa hulluuden partaalla kamppailevan kirjailijan
hulluutta ja harhaa ja pukee sen kauhuun. Novellin minäkertoja kertoo
päiväkirjassaan oudosta sairaudestaan ja näkymättömästä olennosta, joka piinaa
häntä öisin. Kertoja epäilee välillä itsekin olevansa hullu ja hakee todisteita
selittääkseen tapahtumien kulun.
Todellisuuden ja illuusion suhde sekoittuvat toisiinsa eikä
ulkopuolista näkökulmaa ole. Epäluotettava minäkertoja on tarinan ainut kertoja
ja kokija. Kaikki havainnot perustuvat hänen subjektiivisiin tuntemuksiinsa ja
havaintoihinsa. Lukija alkaa epäillä kertojan täysjärkisyyttä viimeistään siinä
vaiheessa, kun tarinan minä istuu avonaisen ikkunansa ääressä pohtimassa toisia
maailmoja ja niiden elämänmuotoja.
Kirjailijan omaan mielenhäiriöön viitataan kaikissa Horlaa
kokevissa yhteyksissä. H.P. Lovecraft kirjoittaa esseessään Supernatural Horror
in Literature seuraavasti:
"The
horror-tales of the powerful and cynical Guy de Maupassant, written as his
final madness gradually overtook him, present individualities of their own;
being rather the morbid outpourings of a realistic mind in a pathological state
than the healthy imaginative products of a vision naturally disposed toward
phantasy and sensitive to the normal illusions of the unseen. Nevertheless they
are of the keenest interest and poignancy; suggesting with marvellous force the
imminence of nameless terrors, and the relentless dogging of an ill-starred
individual by hideous and menacing representatives of the outer blackness" (Lovecraft 1927).
Tiedetään, ettei Maupassant ollut täysissä ruumiin ja mielen voimissaan Horlaa kirjoittaessaan. Se, kuinka paljon tämä on vaikuttanut hänen kirjoitukseensa, on kyseenalaista.
Novellin tulkinnassa voidaan nähdä kolme vaihtoehtoa; kertoja
on joko hullu, hypnoosissa tai kaikki hänen kertomansa on totta. Juuri tämä
paradoksi tekee Horlasta niin kiehtovan ja tehokkaan kuin se on. Novellin
päiväkirjamerkinnät ajoittuvat yhteen kesään. Tiivis aikakehys sulkee sisälleen
jännitteen, joka ei pääse katkeamaan. Tämä lisää tarinan jännitystä ja luo
yhtenäisen, tiiviin tunnelman.
Lukijana emme tiedä paljoakaan tarinan minästä, mutta
tiedämme, että hän asuu yksin palvelijoidensa kanssa kartanossa jossakin päin
Normandiaa. Maupassant maalaa kuvan ylevästä kartanosta ja sen sisään
kätkeytyvästä mystiikasta. Mielenkiintoista on kertojan pohdinta siitä
yksinäisyydestä, joka välttämättä hänen asumismuodostaan seuraa:
"Yksinäisyys on varmasti vaarallista työtelijäille hengille. Meidän
ympärillämme pitää olla ihmisiä, jotka ajattelevat ja jotka puhuvat. Kun olemme
yksin kauan, kansoitamme tyhjyyden aaveilla".
Horla jollain tasolla ehdottaa siis kertojan mielenhäiriön
syyksi yksinäisyyttä ja vieraantuneisuutta muusta maailmasta ja muista
ihmisistä. Suurimpia kauhun hetkiä eivät kuitenkaan herätä ne kohtaukset,
joissa kertoja on yksin vaan ne, joissa hän on kanssakäymisissä muiden kanssa.
Ajurin kokemus unettomuudesta kertojan poissaolon aikana herättää kylmiä
väreitä. Kertomus on kuin ulkopuolinen todistus olennon, Horlan, todellisesta
olemassaolosta, joka jää kuitenkin siihen.
Pariisissa novellin kertoja osallistuu päivällisille, joissa
hypnotismia ja suggessiota tutkiva lääkäri hypnotisoi kertojan serkun. Kohtaus
vaikuttaa sinänsä viattomalta, eihän tapauksesta seuraa muuta kuin se, että
serkku todella uskoo miehensä tarvitsevan viisituhatta frangia ja pyytää tätä
summaa. Vaikka kertoja hänelle kuinka selittää, ettei hänen miehensä suinkaan
tällaisia rahoja ole pyytänyt, vaan että tämä on hypnoosissa, ei serkku tätä
usko. Kohtauksen karmivuus hiipii selkäpiihin vasta novellin lopussa. Lukija
päätyy miettimään, onko kertojakin itse asiassa hypnotisoitu.
Le Horlan minäkertojan tehokkuus perustuu paitsi siihen, että
se päästää lukijan sisälle kertojan sisäisten tunnetilojen kuvaukseen, myös
siihen analyyttiseen tapaan, jolla tämä käsittelee tapahtumia. Pelkästään
lukija ei epäröi, vaan myös novellin päähenkilö, kertoja itse, epäröi. Epäluonnolliset
tapahtumat kerrotaan luonnollisen kertojan suulla.
Alusta lähtien kertojalla on tunne siitä, että jokin voima
saa hänet käyttäytymään tietyllä tavalla. Yhtenä, ja viimeisenä mahdollisuutena
voidaan pitää sitä, että kyse on kertojan toisesta persoonasta, jakautuneesta
mielestä, joka lopulta vie muodonmuutoksen loppuun kuolemalla – joko
kuvaannollisella tai kirjaimellisella. Se juo kertojan juomia, se lukee
hänen kirjaansa ja peittää hänen peilikuvansa peilissä.
"Mutta kas vain! Yht’äkkiä aloin havaita itseäni usvassa
kuvastimen pohjalla, usvassa, joka muodostuu ohuessa vesiputouksessa; minusta
näytti, että tämä vesi liukui vasemmalta oikealle hitaasti ja tehden kuvani
hetki hetkeltä täsmällisemmäksi. Se oli kuin jonkin pimennyksen loppu. Se, joka
minut kätki, ei näyttänyt omaavan selväpiirteisiä ääriviivoja, vaan eräänlaisen
läpikuultamattoman, vähitellen kirkastuvan läpinäkyvyyden."
Katsottuaan peiliin tarpeeksi kauan kertoja alkaa nähdä oman
kuvajaisensa hahmottuvan. Tätä voidaan pitää kuvauksena kaksoispersoonan esiin
tulemisesta, siitä hetkestä, jona ensimmäinen persoona tunnistaa toisen
olemassaolon. Huomattavaa on myös, että yhden tunnetuimman jakautunutta mieltä
käsittelevän teoksen, Tohtori Jekyllin ja Mr. Hyden (1886), sekä Horlan (1887)
ilmestymisen välillä on vain vuosi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti